Blog Nubulus
L’anàlisi DAFO per la teva botiga online.
21/09/2021
Què és una anàlisi DAFO?
L’anàlisi DAFO és una metodologia d'estudi que permet observar la situació d'una empresa o un projecte, analitzant les seves característiques internes i la seva situació externa, les quals influeixen en l’èxit del negoci o projecte. La qual cosa permetrà elaborar una estratègia de manera objectiva.
Tal com indiquen les seves sigles, l’anàlisi DAFO es conforma analitzant les debilitats, les amenaces, les fortaleses i les oportunitats del projecte o negoci en una matriu quadrada. Concretament, de la següent manera:
Així doncs, les debilitats i les fortaleses són factors interns i per tant, que depenen de nosaltres per tant, els podem controlar o posar-hi remei. I les amenaces i les oportunitats són factors externs i que no podem controlar perquè no depenen de nosaltres però que em tenir en compte per aprofitar-los o afrontar-los.
Per què una DAFO pot ser útil per la teva botiga online?
- Invertir temps a fer una anàlisi DAFO de la teva botiga online i de les de la teva competència, et donarà la possibilitat d’elaborar una estratègia que et permetrà diferenciar-te.
- Permet fer una reflexió interna i aportar una mirada crítica.
- Permet veure la situació en la qual es troba el negoci o projecte des de noves perspectives.
- Ens concedeix l’oportunitat de valorar si l’estratègia que estem seguint és l’adequada o bé hem de fer canvis en el pla d’acció.
- Les dades obtingudes ens permeten prendre decisions estratègiques.
- Permet arribar a conclusions ràpidament gràcies al fet que és una anàlisi precís i visual.
- Estimula la creació de noves idees i a generar projectes amb un valor afegit.
- T'ajuda a dur a terme canvis essencials per satisfer les necessitats dels consumidors.
- És una anàlisi fàcil d’entendre i aplicar.
- El pot dur a terme tot tipus de botigues online, de les més grans a les més petites.
Què necessites saber per fer una DAFO de la teva botiga online?
Abans de començar a analitzar hem de tenir al nostre abast la informació que analitzarem, per tant, hem de fer una investigació de la situació que serà el que ens permetrà fer una anàlisi útil i adequat a la realitat.
Necessitarem tant dades objectives (dades financeres, vendes, tràfic, etc.) com subjectives (satisfacció dels clients, proposta de valor, investigació de la competència, etc.).
Hem de dedicar el temps necessari per dur a terme una anàlisi fidel a la realitat per poder dissenyar una estratègia encertada a partir dels resultats obtinguts.
Anàlisi de debilitats per la botiga online.
Cada botiga online té les seves pròpies debilitats i en cas de tenir-ne en comú amb altres botigues online, no tenen el mateix grau de rellevància. Hi ha diferents factors que poden ser considerats com debilitats de la nostra botiga online. Algunes poden ser: la percepció dels clients sobre la fiabilitat o les garanties, el caràcter perible d’alguns productes o bé el temps d’entrega.
Anàlisi d’amenaces del comerç electrònic.
Pel que fa a les amenaces, analitzarem els canvis a l’entorn del negoci que poden posar en perill la seva posició. Alguns exemples poden ser canvis en la legislació que perjudiquin el negoci o bé que grans marketplaces vulguin introduir-se en el sector en el qual està especialitzat el negoci.
Anàlisi de fortaleses pel eCommerce.
És on s’analitzen aquells factors que fan únic el teu negoci online i que et diferenciaran de la competència. Llista que allò que saps fer millor que els altres i determinar els avantatges competitius.
Anàlisi d’oportunitats per la botiga online.
Hem de tenir en compte dos factors. Per una banda, s'han d’avaluar les característiques i tecnologies de l’entorn que poden contribuir positivament en el desenvolupament del negoci i en trobar un avantatge competitiu. Per altra banda, s’han de cercar les debilitats de la competència on trobar nínxols on dominar.
Tenint en compte que les tecnologies online evolucionen ràpidament i sorgeixen contínuament noves oportunitats per les botigues online, haurem d’analitzar les oportunitats de negoci constantment.
Les xarxes socials, el SEO i el Big Data ens poden aportar informació sobre les preferències dels usuaris que ens seran d’utilitat en l’anàlisi.