Què és un KPI?
El KPI respon a les sigles en anglès Key Performance Indicator, un indicador clau de rendiment. Fa referència a una sèrie de mètriques utilitzades per sintetitzar informació sobre l'eficàcia i la productivitat de les accions que es porten a terme en un negoci respecte als seus objectius principals per tal de poder prendre decisions en funció dels seus resultats.
La importància dels KPI per una botiga online:
Els KPI eviten que prenguem decisions davant hipòtesis sense cap tipus de fonament, el qual és especialment perillós perquè la simple intuïció no funciona per dirigir un negoci a mesura que va creixent.
Sense els KPI, quan alguna cosa no va bé, no sabem el motiu. Els KPI ens proporcionen objectivitat que ens permetran prendre decisions estratègiques i amb fonament. I es que, si no entenem els resultats de les nostres estratègies, no podem desenvolupar el nostre negoci amb eficàcia ni assolir els objectius que ens hem marcat.
El veritable potencial dels Key Performance Indicators no rau en si mateix sino en la nostra capacitat d’interpretar les dades que aquests ens ofereixen, i extreure’n informació útil per la millora del nostre negoci.
Requisits dels KPI pel comerç electrònic:
El valor que donem als objectius poder mesurar-los a través dels KPI han de complir uns requisits que són definits com SMART, les sigles en anglès de Specific, Measurable, Attainable, Relevant i Timely. Per tant, un KPI ha de ser:
Específic, perquè s’associa a un aspecte concret per tal de fer una comparativa de millora, com més específic sigui, més senzill serà de mesurar.
Mesurable, l’hem de poder mesurar de manera quantitativa, numèricament.
Assolible, hem de tocar de peus a terra i ser conscients dels recursos que disposem per tal de no generar frustració .
Rellevant, hem de discernir entre el que realment és important i el que no.
A temps, és imprescindible tenir un calendari per marcar una data límit per complir els KPI.
7 KPIs per botigues online:
1. Vendes
Vendes = visites * taxa de conversió * valor mitjà de comanda
Aquest és el primer que has de tenir en compte per començar a calcular els diferents KPIs d’una
eCommerce.
Les visites són el nombre d’usuaris que arriben al nostre
comerç electrònic, com major sigui aquest nombre, més seran els usuaris que podrem convertir en els nostres clients. Per tant, hem de centrar els nostres esforços a aconseguir el major nombre de visites possibles, ja sigui a través de
SEO, de
SEM, de
xarxes socials, etc.
Per aconseguir que aquest indicador sigui alt és important que el procés de venda sigui el més senzill i intuïtiu possible.
2. Taxa d’abandonament de la cistella de compra
% taxa d’abandonament de la cistella = (nº de transaccions completades / nº de cistelles creades) * 100
La taxa d'abandonament de la cistella fa referència als usuaris que posen articles en la cistella de compra, però finalment abandonen
l’eCommerce sense fer la compra.
La taxa mitjana d’abandonament de la cistella en botigues online es situa quasi en el 70%.
A partir del resultat, serà tasca nostra descobrir els motius pels quals els nostres usuaris abandonen la compra; costos d’enviament inesperats, errors en la web, targetes denegades, si els usuaris encara no estan preparats per comprar, etc.
3. Taxa de conversió
Taxa de conversió = (nº de conversions / nº de clients potencials) * 100
La taxa de conversió fa referència al percentatge d’usuaris que entren a la nostra
botiga online i realitzen alguna acció, ja sigui fer una compra o inscriure’s a la
newsletter.
Aquest indicador ens mostra si les nostres
landings i els nostres CTA (
Calls To Action) compleixen vertaderament amb la seva funció d’atreure els usuaris a comprar els nostres productes o simplement fan bonic. Indica l'eficàcia que té la nostra
eCommerce per encoratjar als usuaris a fer alguna acció.
La taxa mitjana de conversió es troba entre el 2,89 i el 3,31%.
Està en les nostres mans fer un seguiment exhaustiu d’aquest indicador i millorar tots els passos del nostre marketing funnel.
4. Cost d’adquisició del client (CAC)
CAC = (despeses en màrqueting i vendes) / clients
El cost d’adquisició del client és la quantitat mitjana de diners que ens costa “comprar” un client.
Conèixer i comprendre el valor del nostre CAC ens pot ajudar a planificar els clients que volem adquirir en un període de temps determinat i assignar adequadament el pressupost de màrqueting. També ens pot ajudar a prendre mesures per reduir aquest cost.
És especialment rellevant saber com mantenir-lo sota control. Augmentant les accions de màrqueting, és possible que aconseguim un major nombre de clients, però si el CAC augmenta pot significar que els beneficis que obtenim d’aquestes vendes es redueix.
5. Valor de la vida del client (LTV)
LTV = marge mitjà de comanda * nombre de comandes mig * temps de vida mig
Aquest KPI ens permet saber la mitja de quant gasta un client fins que deixa de ser-ho. Quant val un client per al nostre negoci.
El valor de la vida del client ens ajuda a entendre el ROI (Retorn d’Inversió) i ens és especialment útil a l’hora de marcar les estratègies a seguir per assolir objectius futurs.
També ens permetrà saber en quin nivell la nostra marca reté als clients.
6. Valor mitjà de la comanda
Valor mitjà de la comanda = Ingressos totals / quantitat total de comandes
El valor mitjà de la comanda fa referència a la quantitat mitjana que gasten els clients per cada comanda que fan.
Augmentar aquest valor és la manera més senzilla de fer créixer els ingressos de la nostra
botiga online.
A més, si el valor mitjà de la comanda augmenta, també podem augmentar el CAC obtenint els mateixos beneficis.
7. Marge de benefici brut
% marge de benefici brut = (benefici / ingressos) * 100
Com sabem, una empresa no és un negoci si no obté beneficis.
El marge de benefici brut ens indica la quantitat de diners que obtenim realment, mostrant en percentatge la diferència entre els ingressos i els beneficis. Això ens ajudarà a conèixer la salut del nostre negoci.
Com més alt sigui el percentatge de marge, més eficaç serà la nostra gestió per la generació d’ingressos per cada euro de cost.
Com pots observar, sense uns objectius clars és molt difícil que un negoci arribi a bon port. Invertir temps i esforç al seguiment i a la comprensió dels KPI ens donarà resultats positius a llarg termini.