Imprescindibles

El problema de la visualització en la concepció d'un lloc web

Existeix una contradicció de base, almenys de moment, en com s'ha de concebre un nou lloc web o replantejar-se l'actual. És palès que estem en una societat aclaparantment visualitzada, on les pantalles i les representacions mitjançant imatges de tot tipus són la part hegemònica de la comunicació. Per contra, els principals instruments que ens proporcionen informació són semàntics, no visuals. Ens referim als motors de cerca: Google, Bing, Yahoo…

Quin és la conseqüència a l'hora de concebre un lloc web o website? Que el client o propietari es deixa portar per l'impacte del que veu, per la presentació estètica de la demo o del prototip no funcional (1). I no ens oblidem d'aquells casos en què el propietari pretén projectar la seva “personalitat” i imatge en la pròpia web, quan conscient o inconscientment tracta de retratar-se professionalment de la forma més atractiva pels quals creu que van a ser com els seus clients habituals, aquells que acudeixen físicament als seus comerços, despatxos. Un website no és una targeta de presentació personal.

No obstant, aquest problema és lògic, la vista és el sentit més desenvolupat de l'ésser humà i el que més ha influït en la seva evolució cognitiva i desenvolupament: "Som primats --criatures altament visuals-- amb ments que van evolucionar entorn d'aquest notable sentit" (segons assenyala el psicòleg experimental i científic cognitiu Steve *Pinker en Com funciona la ment, Destinació, 2004, pàgina 283).

Però partir de la visualització en perjudici dels altres elements d'un lloc web és un gravíssim error. Quan els continguts i la usabilitat passen en un segon pla, els projectes s'encallen, el que és important passa a tenir un pes marginal. L'accessori, “que les coses quedin boniques”, ocupen gairebé per complet l'escenari de preocupacions, marca l'agenda de treball i perverteix el sentit pel qual ha de ser creat un lloc web.

Perquè el problema de fons segueix latent: informacions, productes i serveis no es posen a l'abast dels usuaris i visitants a través de la vista, sinó de la semàntica (les metadades). Són els motors de cerca els que ens porten a la web i només a partir d'aquest moment l'estètica cobra la seva veritable importància persuasiva. De res serveix tenir la pàgina més impressionant i millor dissenyada en el lloc 172 de 100.000 resultats, difícilment algú arriba aquí per consultar-la, de tal manera que no pot convertir-se en un veritable canal de comercialització.

Per tant, a l'hora de projectar un lloc web el client ha de seguir les pautes de l'equip en qui va confiar el seu projecte. Ell és qui més coneix sobre el seu àmbit de negoci, però amb prou feines sap com ha de ser comunicada la seva activitat professional a la Xarxa. Després, la semàntica ha d'ocupar el lloc preponderant en el projecte, doncs els continguts propis són el major actiu, juntament amb la seva planificació estratègica, d'empreses i despatxos a la Xarxa.

Dit això, seguim tenint el problema de la representació de les imatges. Els clients, en realitat pràcticament tots nosaltres, pensem i actuem basant-nos en processos mentals que tenen com a punt de partida les nostres funcions visuals. És a dir, ens fem una idea de les coses i decidim, en una bona part de les ocasions, “amb els ulls”. Com més abstracte, allunyat o aliè sigui un tema o àmbit, més difícil serà entendre el que ens expliquen si no existeix un suport visual.

No queda una altra opció, doncs, que acceptar aquesta realitat. Fer accessible als clients els esquemes de treball de continguts a través d'estructures visuals. Ara bé, sense convertir-les en l'eix del projecte i del debat, sinó com a simples instruments orientatius de la percepció del client (satisfacció visual) .

En definitiva, el treball consisteix a aconseguir que el propietari del lloc web comprengui que ha de preocupar-se dels seus clients a la Xarxa, dels potencials usuaris que buscaran els seus productes, serveis i informacions de forma semàntica. Això no té a veure amb crear un catàleg immens d'elements dins del llow web ni que aquest sigui en essència un fenomen enlluernador de llum i de color. És una qüestió de negoci, de para què es vol un website i de com s'obtenen visites.

Acabem amb una frase lapidària d'un important dissenyador de webs, Jeffrey Zeldman: "El contingut precedeix al disseny. Dissenyar en absència de contingut no és disseny, és decoració". A la Xarxa, per tant, prioritzar i invertir de manera predominant en “decoració” és una pèssima decisió.

NOTAS
(1) Interficie d'usuari

Serveis

Disseny Web i e-Commerce

Disseny Web i e-Commerce

Combinant la nostra experiència amb tecnologia i estil, els nostres serveis de disseny de web o e-commerce a mesura tenen com a objectiu augmentar les seves conversions. Creem i planifiquem una estrategia de continguts adecuada al teu negoci!

SEO, externalització i copywriting de continguts

SEO, externalització i copywriting de continguts

Tan important és tenir un web com tenir uns bons continguts que arribin al teu públic i li parlin persuasivament.

Desenvolupament de projectes a mida

Desenvolupament de projectes a mida

Ara pot ser el seu moment, aprofiti i consulti'ns, li orientarem davant les seves necessitats. En Nubulus no només escibimos continguts, també codi!

Consells que resolen problemes

Promociona Productes i serveis a Google MyBusiness

Promociona Productes i serveis a Google MyBusiness

Promociona Productes i serveis a Google MyBusiness. Fes difusió dels productes a través de les eines de google

Test de fragmentació de resolucions d'un contingut

Test de fragmentació de resolucions d'un contingut

Hem creat una eina que ens permet realitzar un test de fragmentació de continguts. Així, abans de la seva publicació podem avaluar l'experiència d'usuari i detectar possibles problemes d'estils.

¿L'estètica d'una web ho és tot?

¿L'estètica d'una web ho és tot?

Una bona distribució dels apartats d'un web, un bon text amb el correcte espaiat i una tipografia encertada constitueixen un ajut perfecta per a la navegació a la nostra web i generen una experiència d'usuari gratificant.

Actualitat

Som Shopify Partners Lleida

Som Shopify Partners Lleida

Crear una botiga online on vendre els nostres productes sovint pot ser una tasca necessària però complicada. A Nubulus som Shopify Partners a Lleida i oferim el servei de creació de negocis online a través d’aquesta plataforma d’ecommerce.

Un nou projecte d’intel·ligència artificial

Un nou projecte d’intel·ligència artificial

Un nou projecte d’intel·ligència artificial al museu vestits de paper de Mollerussa

La teva empresa encara no està als mapes? ERROR!, 7 avantatges d'estar als Mapes🗺️

La teva empresa encara no està als mapes? ERROR!, 7 avantatges d'estar als Mapes🗺️

La teva empresa encara no està als mapes? ERROR!, 7 avantatges d'estar als Mapes 🗺️(Google Mybusiness , Bing places)

Oportunidades del uso de web site en el turismo gastronómico

Oportunidades del uso de web site en el turismo gastronómico

Las oportunidades de negocio que ofrece tener un web en condiciones competitivas para el caso de una industria en gran expansión: el turismo gastronómico. Comenzamos por proporcionar características vinculadas y datos sobre las cifras que mueve este tipo de negocio.

La teva empresa a Internet estratègies que resolen problemes